Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Förenklad hantering av skräppost och mer tillförlitlig e-postleverans
#1
Vi har nu lanserat en ny e-posttjänst som

  1. Förenklar hanteringen av skräppost
  2. Bättre hantering av "svensk" skräppost
  3. Större tillförlitlighet för att få den e-post som skickas till dig

Förenklad hantering av skräppost


Både cPanel och DirectAdmin har ett mycket bra skydd för skräppost, men det kan vara många inställningar att hålla reda på. Med vår nya tjänst blir det mycket enklare.


Med denna tjänst behöver ni inte göra några inställningar själv alls. All skräppost ni får hamnar i en karantän. Varje dag får ni ett mail med en lista på de brev som hamnat i er karantän. Ni ser direkt i brevet vilka mail som ligger i er karantän. Här kommer ett exempel.



[Image: 2y9v408navjw46klskb.png]

Här kan ni direkt i detta brev:


  • Vitlista avsändaren. Om brevet felaktigt kategoriserats som skräp, då vitlistar ni bara avsändaren här så kommer hens framtida mail inte att kategoriseras som skräp.
  • Svartlista avsändare. Då kommer alla mail som denna avsändare skickar att kategoriseras som skräp.
  • Leverera brevet till min Inbox, dvs om ni vill få brevet skickat till er från karantänen. Brevet dyker då upp i er Inkorg. Skall ni vitlista avsändaren är det bäst att först skicka mailet till er Inbox.
  • Ni kan logga in till er karantän och hantera er skräppost där.



Ni kan också logga in till er karantän genom att klicka på länken enligt ovan:


[Image: 619ls01zfe5u00yszc5.png]



Här kan ni göra betydligt mer:
  • Först och främst kan ni titta på innehållet i brevet utan att det behöver komma till er Inbox.
  • Precis vad ni kan göra i rapporteringsmailet kan ni också gör här, vit- svartlista, skicka till Inbox osv.
  • Ni kan här också analysera brevet. Ni kan se vad som orsakat att brevet kategoriserats som skräp och ni kan se hela orginalkällan för brevet.
  • Ni hanterar också här era vit- och svartlistningar. Ni kan lägga till betydligt mer avancerade vit- och svarlistningar här, t.ex. vitlista hela domäner, typ *@klarna.se.

Ni får som sagt ett mail dagligen med information om ny skräppost som hamnat i er karantän. Skräppost sparas 7 dagar i karantänen, sedan tas de bort.




Bättre hantering av "svensk" skräppost



Skräppostfilter är i regel anpassade för skräppost på engelska och riktad mot engelsktalande personer. Vi ser emellertid mer och mer skräppost som är riktade på en svensk målgrupp. Breven är skrivna på svenska och innehåller ofta en context som är relevant för svenskar, t.ex. referenser till Zlatan, ABBA, Benny Andersson, Leif GW och så vidare. De internationella skräppostfiltrerna är dåliga på att fånga dessa.



Med denna tjänst hanterar vi själva anpassningen till svenska förhållanden. Vi administrerar och anpassar egna regler för att fånga svensk skräppost, phishing, virus och andra bedrägliga mail. Slinker ni ändå igenom svensk skräppost, rapportera det då till oss så uppdaterar vi vårt regelverk efter detta.


Mer tillförlitlig e-postleverans

Är ni orolig för att e-post inte kommer fram till er vid driftstörningar? Normalt sett behöver man inte vara orolig eftersom protokollet för e-post är anpassat till driftstörningar. Om ens e-postserver går ned, då skall den e-postserver som skickar e-post till er vänta med att skicka brevet tills dess er e-postserver är upp och fungerar igen. Dessvärre fungerar inte alla e-postservrar på det sättet, de struntar i att vänta och meddelar avsändaren att brevet inte går att skicka, och att meddela avsändaren detta sker bara i bästa fall, ofta struntar man även i detta och mailet kommer inte fram och ingen vet om att det inte kommit fram. Detta skall som sagt inte hända, men det händer i praktiken ändå.

Lösningen på detta är att man själv har flera e-postservrar, där alla kan ta emot e-post till mig. Går en ned, då tar den andra vid. Med denna tjänst får ni denna säkerhet. Er e-post kommer att hanteras av servrar i olika datacentraler, i olika länder (alltid inom EU).

Frågor och Svar

[b]För vem är denna tjänst tänkt för?[/b]
Tjänsten är tänkt för dem som vill få en enklare hantering av den skräppost man får. Kontrollpanelerna cPanel och DirectAdmin har ett mycket gott skydd för skräppost, men för många känns alla möjligheter med dessa mer som ett hinder som komplicerar hanteringen. Den avancerade användaren som vill ha full kontroll, för hen är det bättre att fortsätta att använda funktionerna i kontrollpanelerna.


[b]Vad är fördelarna med denna tjänst?[/b]
Främst enklare hantering. Ni får ingen skräppost till er Inkorg som ni kan irritera er över. All skräppost hamnar i karantän som ni sedan själv väljer hur och när ni skall hantera. En annan fördel är att denna tjänst är bättre anpassat för skräp som skickas på svenska och till svenskar. Vi anpassar hela tiden reglerna efter det spam som skickas på svenska, detta är alltså något som vi på Registrera Domän gör.


[b]Vad är nackdelarna med denna tjänst?[/b]
Ni kan själv inte sätta mer avancerade inställningar. T.ex. vilken nivå av spamkategorisering som skall hamna i karantän, själv sätta upp regler för vad som skall blockas respektive släppas igenom. En annan nackdel är att ni inte omedelbart ser om ni får ett skräppostmeddelande. Låt säga att ni väntar på ett brev, men ni får det inte, trots att avsändaren säger att han skickat det. Det kan då tänkas att brevet kategoriserts som skräp, rätt eller fel, och då hamnat i karantänen. Detta varskos ni om endast 1 gång per dygn. Men, ni kan alltid besöka er karantän när ni vill (spara länken i rapporteringsbrevet) och då kontrollera där om brevet hamnat i karantän. Detta är då ett steg ni måste komma ihåg att göra.


[b]Jag får ett brev som jag tycker är skräp, men det fastnar inte i karantänen. Hur kan jag rapportera det?[/b]
Vi jobbar ständigt med att förbättra skyddet, men det händer absolut att skräp faller igenom. Är man alltför hård i sin kategorisering, då riskerar man att antalet "false positive" ökar. Med detta menar man att korrekta brev felaktigt kategoriseras som spam. Vi är därför tacksama för att ni rapporterar brev som borde vara spam så vi kontinuerligt kan förbättra skyddet.

I er e-postklient, skapa en katalog som heter [b]spamr[/b]. Får ni mail som ni tycker borde vara spam, då flyttar ni dessa till katalogen [b]spamr[/b]. Våra system bevakar denna katalog och kommer att hämta dessa brev för att lära vårt spamskydd att detta verkligen är spam. På så sätt blir skyddet bara bättre och bättre. Notera dock att mail i denna katalog kommer att tas bort automatiskt inom 24 timmar.
[Image: 20yej7116d7a7011.png]

[b]Vad kostar tjänsten och hur beställer jag den?[/b]
Tjänsten kostar 120 kr per år. Den finns tillgänglig för våra webbhotellkunder, webbhotellkonton som har kontrollpanelen cPanel eller DirectAdmin. Tjänsten är inte tillgänglig för de tjänster som följer med domänregistrering. 

Nyheter .:. FAQ .:. Chat

Honeypotadress: foruminfo@minea.se
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)