Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sårbarhet i Android kan utnyttjas för att länsa bankkonton
Exclamation 

Otroligt allvarligt:

En nyupptäckt sårbarhet som fått namnet Strandhogg gör det möjligt för
hackare att installera trojanen Bankbot och få tillgång till
inloggningsuppgifter, textmeddelanden, bildbibliotek, mikrofon, kamera
och gps-koordinater på din mobiltelefon.

Källa: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.727605/sarbarhet-i-android-kan-utnyttjas-for-att-lansa-dina-konton

Utvecklingen för Google och Android är verkligen sorglig. Faktum är att jag som inbiten Android användare sedan begynnelsen, och också fan av Google (dont be evil tiden), gick över till Apple för ett halvår sedan. Använder nu både Iphone och Apple datorer privat och på kontoret. En liten nesa att göra det faktiskt.

Vad gäller att överge Windows känns det emellertid helt rätt, skulle ha gjort det mycket mycket tidigare. Det är Windows som i princip skapar allt elände i Malware världen. Det blev om inte annat tydligt genom WannaCry och NotPetya som båda utnyttjade EternalBlue, zero-day på windows som läcktes från NSA och Mimikats, en Windowssårbarhet som varit känd i 10 år utan att Microsoft tagit den på allvar.

Konsekvenserna från WannaCry och NotPetya har varit enorma, ur många olika perspektiv, t.ex. pengamässigt, men också ur det demokratisperspektiv. Dessa har orsakat skador för miljarder och attackerat hela länder i syfte att skada och instabilisera dessa. Personligen tycker jag det är helt oacceptabelt och i grund och botten är det ett Windows problem.

Vill ni läsa mer om dessa föreslår jag Wired, här och här. Men vill ni få en verkligen djuplodande insikt, då rekommenderar jag boken "Sandworm" av Andy Greenberg. Den är helt superb och finns alla möjliga format.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)